Lacka om båten själv?

Ska jag sprutlacka eller rolla/pensla eller helt enkelt strunta i det hela? Varför inte lämna bort båten till en lackerings-firma direkt och slippa allt besvär?

Det är inte så svårt att lacka själv som många tror.
Man måste dock ha lite känsla för att lyckas bra.

Artikelns avsnitt:

Varför inte rolla?
Vad behöver jag?
Provlackera
Vi hjälper till
Förberedelse/Grundarbete
Konsten att slipa
Lackera - Nu kör vi!

Åtgärda rinningar
Lacka delar av ett skrov

 

Varför inte rolla?

Rolla eller pensla kan aldrig bli lika bra som sprutlackering. Sprutlackering under båttäckning kan aldrig bli lika bra som sprutlackering i en lackbox. Däremot så kan lackering under båttäckning bli nästan lika bra som i en lackbox, till en bråkdel av kostnaden.

Hur svårt är det då att sprutlackera en båt?

Jag har upplevt att många som vill lacka om sin båt vill sprutlackera, men till slut väljer pensel eller roller för att dom är rädda att misslyckas med sprutningen. Det är till och med ibland lättare att sprutlackera än att rolla. Det verkliga jobbet är förarbetet: spackla, slipa, maska.

Tänk på vilka möjligheter som öppnar sig om man lyckas lära sig att sprutlackera, jag lovar. Det kommer att klia i fingrarna för att lacka upp köksluckorna i framtiden eller ge husvagnen en ny finish.

Dessutom så går det i många fall rätta till rinningar/dammnoppror eller liknande med våtslip, rubbing och polering.

 

Vad behöver jag?

Kostnaden för att lacka om en ex. 20-fots motorbåt är relativt låg, färgen är det som är dyrast.

Detta är vad som behövs, (kompressor, spruta, mask, exenterslip, dremel) är en investering som kan användas många gånger:
(Jotun´s produkter hittan du i våran E-handel.)

  • Ca. 5 L epoxifärg med härdare (ex. Jotun TDS - Hardtop AS 2-K Epoxitäckfärg)
  • 3L sprutförtunning/rengöring (ex Jotun förtunning nr 10)
  • 250, 400, 800, 1200-våtslippapper (ex Biltemas art 19-2172 till 19-2177)
  • Exenterslip (ex Biltemas 17-028) + 320, 400, 600-papper
  • Färgspruta (ex Biltemas 15-454)
  • Kompressor (ex Biltemas 17-633, gärna större, dock så fungerar denna)
  • Vattenavskiljare (ex Biltemas 17-5010)
  • Dremel (ex Biltemas 17-083)
  • Klibbduk (finns på Autoexperten, Mekonomen)
  • Spackel (ex Biltemas 36-052, 36-062)
  • Gummi-Spackelspade (finns på Autoexperten, Mekonomen)
  • Skyddsmask (ex Biltemas 26-350)
  • Maskeringstape (ex Biltemas 29-402)
  • Skyddsfolie (ex Biltemas 87-053)
  • Rubbing/vax (Sonax Rubbing/vax finns på Mekonomen, mycket bra rubbing är Autosol från Clas Olsson)
  • Silicontvätt (finns på Autoexperten)

Och.. Nej, jag är inte sponsrad av Biltema, jag vill bara
visa att man kommer långt utan dyra ”proffsgrejjor”.

 

Provlackera

Det är två saker som måste fungera när man sprutlackar: Material & Metod.

Jag hade inte tänkt att gå igenom alla fördelar och nackdelar med olika färgtyper och metoder, utan istället beskriva hur jag går tillväga för att få så bra resultat som möjligt med relation till kostnad och arbete.

Försök att lacka båten i samma kulör som tidigare, tänk på att ljusa kulörer är lättare att bli bra.

Testa först att lackera på en provbit av plast eller plåt eller liknande, en enkel spruta som fungerar bra är Biltemas HVLP spruta 1.4 mm munstycke, mycket bra är även Jula´s färgtryckfats spruta 082006 eller 082007 vilka fungerar "nästan" som en högtrycksspruta.
Använd inte luftspiralslang, den har en förmåga att komma åt nylackade ytor.

Låna/köp en kompressor med vatten/oljeavskiljare, ställ in kompressorn på 3 Bar.

Använd kända fabrikat på färg, själv använder jag Jotun´s Hardtop AS 2-K epoxi-täckfärg som finns i dom vanligaste kulörerna.

Rätt förtunning är mycket viktigt, förtunningen ska vara avsedd för sprutning för att minimera rinningar, jag använder Jotun´s förtunning nr 10, ca. 10-15 %

Om du inte har slipat ner till plasten så behövs ingen primer/grundning.

Om du vill/behöver en grund så är denna bra: Jotun´s Jotamastic 87.

Kan även nämna Jotun´s Penguard Primer, som är diffusionstät och är mycket lämplig till epoxi-behandling mot plastpest.

Blanda färg & härdare innan du tillsätter förtunning, färgen skall ha en konsistens som liknar ovispad grädde.

För tunn färg = Rinningar
För tjock färg = Apelsinskal

 

Vi hjälper till

Det är inte lätt att med ord beskriva hur man sprutlackerar, men jag försöker ändå.

Jag kan även kostnadsfritt gå igenom grunderna för sprutlackering hos oss på FREWI.
Hör av dej så bokar vi in en timma. Det går även bra att konsultera oss under arbetets gång för att du ska känna dej säker på att allt funkar.

  • Blanda en provskvätt färgbas, härdare & förtunning så att
    blandningen påminner om ovispad grädde.
  • Låt blandningen vila i 15 min.
  • Lägg provbiten i ca 45 graders lutning.
  • Ha bra belysning, gärna en halogenlampa från sidan så att
    du kan se att lacken ”blänker” när du lackar täcklagren.
  • Använd skyddsmask!
  • Ställ in sprutan så att en bred oval sprutbild erhålles, prova
    att spruta med förtunning först.
  • Håll sprutan 15-20 cm från underlaget.
  • Spruta med svepande/pendlande rörelser, försök att inte spruta färg då du
    byter rikning på sprutan för att undvika rinningar, viktigt att skiktet blir jämt.
  • Lägg först ett ”dimmlager”, alltså inte ett helt täckande lager, detta för att
    skapa ett fäste för nästa lager, vänta ca. 5 min tills dimmlagret börjar bli klibbigt.
  • Lägg nu första täcklagret, försök få färgen att se blank ut,
    dvs. blöt utan att få rinningar, prova dej fram. (Se ovan ang. lampa från sidan.)
  • Prova gärna flera gånger på större och större ytor, prova även på konvexa och
    konkava ytor så du får en känsla för ytor som inte är raka/plana.
  • Om du lyckas med detta så kommer du kunna sprutlackera en hel båt.
  • Rör inte dammkorn/rinningar när färgen är blöt, det blir bara värre om du petar i färgen.
  • Enstaka rinningar på båten går att åtgärda efter härdning med
    våtslip och polering, jag återkommer om det.

 

Förberedelser och Grundarbete

När du kommit så här långt så brukar en något ”skräckblandad” förtjusning infinna sig, oron över att misslyckas, men även förväntningen om allt går bra.

Du bör tex. lackera en hel skrovsida i ett svep, du kan ta kortare pauser men inte längre än 5 min, detta för att undvika synliga övergångar mellan färglagren.
Det går att lacka utomhus utan skydd men det är endast i ”nödfall” jag gör det.

  • Montera bort alla beslag och delar som går att ta av utan allt för stort jobb.
  • Tvätta båten noggrant, använd avfettning & biltvättmedel utan vax.
  • Lägg ut en presenning på marken och ställ båten på den och bygg ett enkelt tält, försök att få det så tätt som möjligt, tänk på att det ska vara så bekvämt att vistas i tältet, ha bra belysning, gärna lysrör eller halogen.
  • Ha gärna en pall att sitta på när du slipar.
  • ”Rensa ur” repor och sprickor med en dremel och torka med aceton.
  • Spackel till mindre repor använder jag lättslipad 2-K spackel, jag föredrar
    ofta en gummispackelspade framför stålspackelspade.
  • Grövre skador som går genom gelcoaten (färglagret), använder
    jag först glasfiberspackel och sedan finspackel.
  • Använd excenterslip med 250 kornstorlek först.
  • Känn med fingrarna över den slipade ytan, den måste vara helt slät, inga spackelkanter.
  • Slipa inte för mycket, helst inte igenom gelcoaten.
  • Gå över till 320 och avsluta med 600 kornstorlek, känn igen att inga ojämnheter finns kvar, detta är mycket viktigt då det ska sprutas en högblank färg där minsta miss syns.
  • På konvexa/konkava ytor använd våtslippapper och slipa för hand.

 

"Ja´men det blir ”vågigt” när jag slipar…"

Det finns en speciell svart märkfärg som är ett bra hjälpmedel, (det går bra med Biltemas svarta sprayfärg)

Spraya först lite lätt (dimmra) på området där du upplever ”vågigt” underlag. Slipa med slip-kloss eller en 15-20 cm plankbit 180-korn i kryss mönster över det vågiga underlaget, nu ser du vart du ska spackla/slipa mer.

Upprepa tills underlaget är slätt.

Använd gärna längre slip-kloss om möjligt.

Gå över till 320 och avsluta med 600 kornstorlek, känn igen att inga ojämnheter finns kvar.

 

Nu kör vi!

Nu är det dax att köra igång med lackering på riktigt!

  • Tvätta av båten igen med silicontvätt.
  • Gamla båtar brukar ofta innehålla massor med silikonrester.
    Tas inte dessa bort så blir det massor med små kratrar i lacken!
  • Lacka inte sent på eftermiddagen, då risk för dagg/fukt på natten hinner komma innan färgen har härdat.
  • Dagstemperaturen bör helst vara över 12 grader, tänk på daggen på morgon/förmiddag.
  • Maskera med tape och täckplast. (Tänk på att ta bort maskeringstape så fort du är klar och lacken har härdat, för att inte tapen ska fastna i underlaget.)
  • Torka med klibbduk för att få bort dom sista dammkornen, använd gärna tryckluft för att blåsa bort dammet.
  • Rätt förtunning är mycket viktigt! Förtunningen ska vara avsedd för sprutning för att minimera rinningar, jag använder Jotun´s förtunning nr 10, ca. 10-15%
  • Blanda färg & härdare innan du tillsätter förtunning, färgen skall ha en konsistens som liknar ovispad grädde.
  • För tunn färg = Rinningar - För tjock färg = Apelsinskal
    För mycket färg = Rinningar - För lite färg = Matt yta/”torrsprut”
  • Ställ in sprutan så att en bred oval sprutbild erhålles.
  • Håll sprutan ca 15-20 cm från underlaget.
  • Spruta med svepande/pendlande rörelser, försök att inte spruta färg då du byter rikning på sprutan för att undvika rinningar. Det är viktigt att skiktet blir jämt.
  • Lägg ett ”dimmlager”, alltså inte ett helt täckande lager, detta för att skapa ett fäste för nästa lager, vänta ca. 5min tills dimmlagret börjar bli klibbigt.
  • Lägg nu första täcklagret, försök få färgen att se blank ut, dvs. blöt utan den börjar rinna. (Använd lampa från sidan så ser du om färgen är ”blank”.)
  • När första lagret är lagt så är det gott om tid till nästa lager, se bruksanvisning för färgen.
  • Om första lagret blev bra så spruta nästa lager, som ofta blir det sista lagret om färgen täcker bra.
  • Om det däremot är rinningar, torrsprut eller om dåligt slipade spacklingar syns behöver detta åtgärdas. Då bör man vänta tills färgen härdat tillräckligt för att kunna våtslipa. Våtslipa dom ställen som är dåliga, inte hela båten. Torka av och kör en sväng med klibbduk.
  • Fördelen med våtslip är att det inte dammar, pappret räcker längre samt att man har mer känsla med den metoden.

 

Åtgärda rinningar

Om det är ett fåtal rinningar, någon insekt som gjort en dum landning eller några damm-noppror så går detta att åtgärda.

Vänta tills lacken härdat, våtslipa ytan med 400 korn tills defekterna är borta och ytan känns slät. Slipa med 600 korn och sedan 1200 korn. Polera upp ytan med rubbing och avsluta med vax.

Om du har gjort rätt så går det inte att se att det varit en skada innan.

Denna metod fungerar även på gelcoat skador och i viss mån även på billack.

 

Lacka delar av ett skrov

Om du behöver bättra på en yta istället för att lacka om hela skrovet så går det hyfsat att göra.

Våtslipa ytan som ska bättras på, använd inte maskeringstape för att begränsa ytan, det kommer att synas skarpa kanter i så fall.

Tvätta med siliconborttagning, torka och sen klibbduk.

Lägg ett dimmlager, vänta några minuter, lägg ett täckande våtlager och dimmra/tona ut mot kanterna. Blanda 20% färg, 80% förtunning och spruta försiktigt över det dimmrade området, detta för att ”smälta ner” torrsprutet.

Prova innan på en testyta!

Efter härdning. Om du tycker att det behövs, slipa med 600 korn och sedan 1200 korn. Polera upp ytan med rubbing och avsluta med vax.

Lycka till!

Mats Fredin, FREWI Södertälje

Tips:
Vi på FREWI har en sk. ”folieskärare”, det är en skrivare som skär ut
båttexter eller bilder i olika färger ur självhäftande vinylfilm.

Vill du ha en logga / dekal? Eller har du en egen idè?
Hör av dig så kan vi ordna det till en billig peng.